vrijdag 20 maart 2015

Blij

Blij in plaats van bezorgd, dat is nog eens een transformatie. In een discussie onlangs maakte een vriend naar mij de volgende opmerking: “Gelukkig dat een koeweiti jou nog blij kan maken, geniet van je blijdschap.” Ik had hem dit; klik hier doorgestuurd.

Laat ik een paar in mijn ogen verheugende ontwikkelingen doorgeven.

In een eerder opstel over Al Sisi van Egypte die naar ik hoopte de strijd met Isis zou aangaan gaf ik een filmpje door dat hier graag herhaal; Klik hier.

En hier.

In Egypte gebeuren dingen die enige hoop geven. Weliswaar kan het de goedkeuring van de westerse goedzakken niet wegdragen. Die hadden niet door dat het volk in het midden oosten met vrijheid niet hetzelfde bedoelden als wij hier en dachten dat ze werkelijk rijp waren voor democratie. Nu is er weer een autoritair bestuur, dat de moslimbroederschap bestrijd. Daar ben ik blij mee want die moslimbroederschap staat voor mij voor het tegenovergestelde van broederschap. Zij zijn namelijk voor broederschap op basis van o. a. onderscheid van godsdienst en geslacht. Wij in het westen houden het op broederschap zonder onderscheid van godsdienst en geslacht (o.a.).

Al Sisi blijkt momenteel bezig om 27.000 moskeeën in Egypte te sluiten, lees daarover hier.

Dat is nog eens aanpakken. Natuurlijk is dat helemaal niet democratisch, maar wachten tot de cultuurpsychologische groei zo ver is dat het wel democratisch zou kunnen zou volgens mij veel meer doden en lijden kosten dan deze aanpak. Het is niet alleen niet-democratisch, bovenstaande getuigd natuurlijk van mijn ongeduld en ook van mijn moeite met hun recht op hun eigen proces en dus hun eigen godsdienstoorlogen en strijd zoals wij dat in het westen wel mochten hebben, dat geef ik toe.

Ik geef toe dat ik trots en 'zie je nou wel' plezier voel, ego natuurlijk maar ik wil het toch even vertellen. Jaren geleden noemde ik moskeeën (in samenhang met bepaalde gebedsdiensten) opbomplaatsen, waar gelovigen zich (geestelijk en spiritueel) konden opladen en opbommen om dat vervolgens op fysiek niveau te gaan waarmaken. In dit artikel lees je dat nu ook in Egypte openlijk gesproken wordt over: ‘Mosques are timebombes’, iets wat ik toentertijd met angst en beven opschreef. Nu ben ik met deze Egyptische ondersteuning niet zo bang meer. Hoewel.... eerlijk gezegd heeft het er ook mee te maken dat ik er ondertussen achter gekomen ben ha ha, dat bijna niemand dit blog leest….

Wie weet misschien gaat Al Sisi iets doen dat Kemal Atatürk ongeveer een eeuw geleden in Turkije deed en hetgeen nu zo succesvol door Erdogan om zeep geholpen wordt. Dat laatste is een gevolg van de westerse naïviteit en onbekendheid met de Islamitische opvatting van vrijheid en democratie.

Eerder al was er op internet een artikel te lezen met de naam; "Moslim hervormers verdienen respect". Klik voor het gehele artikel hier. Ik neem daaruit het volgende over:

“Manji, Nawaz en Jasser willen dat moslims leren omgaan met kritiek en dat ze hun eigen geloof durven te analyseren en vragen durven te stellen. Zij doen dit met gevaar voor eigen leven. Dr. Jasser heeft bijvoorbeeld een ‘forum’ opgezet genaamd American Islamic Forum for Democracy. Via deze organisatie probeert hij (jonge) verlichte moslims bij elkaar te brengen zodat ze elkaar kunnen steunen en hun boodschap over een andersoortige islam kunnen verspreiden. Irshad is niet alleen auteur van het bijzonder goede en baanbrekende boek The Trouble with Islam Today, maar runt ook nog eens de website Moral Courage. U kunt haar Facebook-pagina hier vinden. Deze intelligente dame is niet alleen moslima, maar ook nog eens lesbisch. Met andere woorden: ze is bij uitstek een doelwit van radicalen. Ondanks die continue dreiging laat ze zich de mond niet snoeren en zet ze zich in voor grote hervormingen in de islam. Maajid Nawaz is de man achter Quilliam: ‘s werelds eerste echte contra-radicalisme organisatie. Hij begrijpt islamisten maar al te goed omdat hij ooit één van hen was. Bijna tien jaar geleden brak hij echter met het radicale gedachtegoed waarna hij die zieke ideologie zelfs de oorlog verklaarde.”

Deze mensen lijken steun te gaan krijgen van Ayaan Hirsi Ali die op 26 Maart een nieuw boek uitbrengt 'Ketters' geheten: klik voor het boek hier.

Ayaan schijnt nu ook te geloven dat er een kans is dat de Islam kan hervormen. In een artikel in Trouw staat daarover:

“ "Ze gelooft dat een islamitische 'hervorming' - een herziening van de islamitische geloofsleer, met als doel om het te verenigen met de moderniteit - op handen is. Mogelijk is hij zelfs al begonnen." Die omwenteling zou deels een reactie zijn op de gruweldaden van terreurgroepen als Islamitische Staat en Boko Haram. Over de hele wereld zijn moslims volgens Hirsi Ali gaan pleiten voor 'religieuze hervorming'.

Tegelijk zouden ook bij 'Westerse liberalen' de schellen van de ogen gevallen zijn. Zij realiseren zich volgens haar steeds meer dat de islam 'een dodelijke bedreiging vormt voor de vrijheid van meningsuiting'.”

Het hele artikel leest u hier

Dat eerste deel van die omwenteling onderschrijf ik. De Islam laat nu zo veel van zichzelf zien dat er langzamerhand genoeg moslims zijn die een religieuze hervorming willen in plaats van zich steeds maar te distantiëren.

Over dat tweede deel voel ik me nog niet zo senang. Zelfs voelde ik een beetje twijfel om dit positieve nieuws onder de aandacht te brengen, bang als ik ben dat de reactie zal zijn, zie je nou wel, het komt allemaal wel goed en dat zodoende de nodige waakzaamheid en kritiek weer terugzakt. Ik kijk dus eigenlijk gemengd en voorzichtig positief naar de huidige ontwikkelingen.

2 opmerkingen:

Jaap zei

Ayaan is is wel heel optimistisch in haar laatste boek, en waar ze dat precies op baseert wordt niet helemaal duidelijk. Mij althans niet. Nog minder geloof ik dat de Westerse liberalen nu de schellen van de ogen gevallen zouden zijn..

De hervorming van de islam zal vanuit het M-O moeten komen, voor introspectie leent deze leer zich niet. Als Al Sisi zijn plannen doorzet en, tegelijkertijd, Egypte uit het economische dal klimt zullen misschien meer landen volgen.

Maar ik vrees dat globaal de noodzaak pas echt komt op het moment dat de Saoedische oliedollars opraken..

Ad Rek zei

Ze zegt dat ze het baseert op de Arabische lente, ze zag dat er mensen waren (of er tussen zaten) die een werkelijke verandering wilden, in plaats van meer vrijheid - die dan meestal voor meer islam gold.

Ik denk ook dat de hervorming uit het M-O moet komen en dat die pas gaat komen als de dollars op zijn zou best eens kunnen.

Laten we hopen dat haar optimisme waarheid wordt voor een Islam in het westen.