woensdag 13 augustus 2014

Eindelijk goed nieuws van het zwarte pieten front (9)

In de Vokskrant van 13 August 2014 staat een interview met Marc Giling de voorzitter van het Pietengilde. Je kan je wel afvragen wat de rede is dat het niet ‘Zwarte pieten gilde’ heet, maar alla dat is bijzaak nu.

Eindelijk mensen die strijdbaar zijn en zich niet laten gebruiken op basis van valse schuldgevoelens.

Hij doet uitspraken als, “De ware historie van Zwarte Piet heeft niets te maken met het slavernijverleden. Zwarte Piet was van oudsher een kwelgeest. Kinderen vonden hem angstaanjagend. Daarom introduceerde onderwijzer Jan Schenkman in 1850 een lieve Afrikaanse uitvoering van de traditionele zwarte knecht van Sinterklaas”. Dit komt ook precies overeen met wat ik in mijn stukje over positieve intenties van de negro├»de aankleding van zwarte piet al eerder schreef, hoewel ik van Schenkman maar heel weinig gelezen heb.

Lees het interview met Marc Giling hier.

Echter, het blijkt dat het Pietengilde helemaal niet in hoger beroep kan gaan. Ze zijn te laat. Verder is het nieuws nu dat zwarte piet in een vierjaren plan wordt aangepast. Alle negatieve aspecten ervan moeten verdwijnen. Nou, dat betekent dus het einde van het hele sinterklaasfeest, dat positief-negatief element was juist de kern ervan. Die amateuristische Verene Sheperd van de VN die vindt dat Nederland geen twee sinterklazen nodig heeft en het met die ene van kerstmis wel af kan heeft het gewonnen. Nou ja, wie zo'n tuthola niet van repliek kan dienen verdient ook niet beter.

Eindelijk goed nieuws van het zwarte pietenfront? Niet dus!

Ik denk dat het me nu eindelijk zal lukken om niets meer over dit onderwerp te schrijven.

Begon ik dit stukje met een positieve titel, ik heb nu een eindtitel:

DAG SINTERKLAASJE DAAG, DAAG ZWARTE PIET.

Geen opmerkingen: