maandag 26 mei 2014

Zwarte pieten in de zomer (8)

In plaats van samen te scrabbelen spelen we deze zomer het ‘zwarte pieten’ spel.

Elkaar de zwarte piet toespelen komt van het ‘zwarte pieten’. Dat is een kaartspel waarbij de verliezer met een kaart blijft zitten; wie de verlieskaart heeft, heeft de zwarte piet. Dit gegeven op zichzelf wordt ook alweer als een bewijs gezien van onze Nederlandse racistische aard, die wij stijfkoppen als we zijn maar niet willen opgeven.

Dit hele jaar door zijn de zwarte gemeenschappen en hun aanhang bezig om ‘sinterklaas en zwarte piet vierders’ de zwarte piet toe te spelen. Serieuzer gezegd, hen de racisme en slavenhalers kaart toe te spelen. Een week of wat geleden zag ik op de TV een zwarte mevrouw geïnterviewd worden met de vraag wat ze vond dat er moest gebeuren met zwarte piet. “Ik vind dat zwarte piet, uh ik bedoel - piet, een ‘blond met blauwe ogen knecht’ van de sint moet zijn”, zei ze.

Een van de actievoerders die op een uitspraak van de rechter wacht (op 3 Juli) liet weten: “Ik wil van de rechter horen of Zwarte Piet racistisch is. Tenzij hij voortaan blond haar en blauwe ogen heeft, gaan wij door. Desnoods tot het Europees hof”.

Waar zijn deze mensen mee bezig. Ze zijn Nederlanders en weten verdomde goed dat Sinterklaasvierders niks racistisch in de zin hebben. Ze gebruiken volgens mij een typisch Nederlands volksfeest uit rancune, uit wrok. Ze willen een slag toebrengen. Ze hebben daar ook behoefte aan vanuit hun blijvende vasthoudendheid aan hun slachtoffer-identiteit. Ze gebruiken dan de zogenaamde macht van de zwakte, slachtoffermacht. Overigens geloof ik wel dat velen van hun zich gekwetst voelen. Ik begrijp ook wel dat mensen die zich gekwetst en vernedert voelen hun waardigheid weer terug willen pakken. Maar ik ben het niet eens met hun uitleg, hun verhaal bij hun gekwetste gevoelens. Elders op deze site vind je daar meer over. Ik geloof niet dat ze dit bewust en expres doen maar ik zie vooral macht en wraak behoefte.

Slachtofferisme

Dit werkt als volgt. Er wordt ingespeeld op een beeld van de slechte blanke slavenhouder en de onschuldige goede zwarte. Er wordt ook ingespeeld op het schuldige geweten van de blanke mens, die heeft nl. een slecht zelfbeeld. Ik wijdt daar nu niet verder over uit behalve dit; de “door mijn schuld, door mijn schuld, door mijn allergrootste schuld” mantra zit dit zo diep in ons dat vijftig jaar kerkloosheid daar niets aan veranderd heeft.

Een blank schuldig geweten tegenover zwarte mensen is de speelgrond van dit zomerse zwarte pieten spel. Er wordt dus op de schuldknop gedrukt zodat zij nu kunnen doen wat ze willen. Ze hebben dan de macht. Hier blijkt de wraakbehoefte. Toen hebben jullie mij en ons misbruikt en onmenselijk behandeld, net goed dat je je nu rot voelt. Nou hebben wij jullie eens te pakken. Gerechtigheid! In het gebruik van die schuldknop ligt de kracht van de zwakte, de macht van het slachtoffer.

Daarvoor moeten zij echter wel die identiteit van slachtoffer blijven vasthouden natuurlijk, dit is de kern van het slachtofferisme. Dat kan door daar veel over te studeren, de geschiedenis naar eigen (slachtoffer)voordeel uit te leggen, het levend houden middels geschiedenis en monumenten onder het mom van ‘dat nooit meer’ en 'op dat wij niet vergeten’ enz. zodat ze dit ons nog generaties lang kunnen blijven nadragen. Zo blijven ze macht houden, zo hebben ze een stok achter de deur tegenover die racistische blanken. Ik geloof niet dat iemand dit bewust en expres zo zal bedenken en bedoelen maar dit is wel hoe ik het zie werken.

Behalve dat hier misbruik wordt gemaakt van schuld en angst vind ik ook dat hier misbruik wordt gemaakt van politieke correctheid en de angst voor rassendiscriminatie. Het maatschappelijke debat, de discussie wordt hiermee geen goed gedaan.

Van mij mogen die zwarte actiegroepen op dak gaan zitten met hun beschuldigingen. Laat ze het houden bij hun ware slachtofferschap zover ze dat echt hebben en nog kunnen terugvinden door al dit slachtofferistische gepolitiseer heen. Mij hebben ze er niet mee. Ik heb geen enkele racistische conotatie gevoeld of gedacht toen ik jong was en ook niet toen ik kinderen in die leeftijd had. Zwarte piet is niet racistisch.

Maar het is nu wachten op de uitspraak van de rechter op 3 Juli. De rechter gaat dan uitmaken of zwarte piet kwetsend is of niet. Wat een vak zeg. Het gevolg van het aanvaarden van de aanklacht zal zijn dat er 'ge-zie-je-nou-wel-t' wordt naar de blanke sinterklaasvierders en dat een stuk volkscultuur als een soort van misdaad tegen de menselijkheid wordt aangemerkt. Wat zal dat een vooruitgang geven....

Geen opmerkingen: