vrijdag 28 maart 2014

Negroïde attributen van zwarte piet zijn positief (7)

Al voor carnaval was er zwartepieten nieuws. Afgelopen week opnieuw. Ik had gedacht dat Oktober vroeg genoeg zou zijn maar het is een culturele strijd geworden door het hele jaar heen. Ik kan dus niet wachten tot Oktober maar moet nu mijn pen hanteren, oftewel dit bord betoetsen.

Dat zwarte piet een tijdlang negroïde of Afrikaans werd aangekleed en dat nog steeds wordt, bewijst volgens de anti zwarte pieters dat de Nederlanders racisten zijn of in ieder geval racistisch bezig zijn. Ik geloof daar niet in, ik geloof dat die aankleding vanuit een positieve geest heeft plaatsgevonden en nog steeds zo bedoeld wordt.

Zwart is voor de kinderziel aan de ene kant beangstigend maar ook fascinerend, aan de andere kant spannend maar ook avontuurlijk. Zwarte piet dient daarom m. i. ook zwart te zijn. Niet donkerbruin of lichterbruin maar zwart. Die lichtere kleuren zijn de invloed van bange beschermende moeders die hun kind zielig vinden. Deze moeders vertrouwen hun kind niet aan de vader toe die hun kind over de angst voor het donker heen zal helpen. En de vaders hebben hun taak hier laten versloffen. Die hebben zich niet voldoende tegen de invloed van het feminisme kunnen beschermen. Hierdoor kon Paul de Leeuw deze week op T.V. een kennelijk verschrikkelijk racistisch vergrijp naar voren brengen. Namelijk dat een gekleurd kind dat zwarte piet speelde ‘niet geschminkt hoefde te worden want hij was al bruin’. Hij had dus wel zwart geschminkt moeten worden! Maar nee, die voor de hand liggende oplossing zal Paul de Leeuw niet aandragen natuurrlijk.

Tot zover over zwart. Nu de attributen, de aankleding. Oorspronkelijk staat zwart t.o. wit in het sinterklaasfeest. Zwart staat ook voor krachtig, sterk en levenslustig, voor primair en ongekunsteld. De zwarte pieten rol werd in mijn dorp vroeger altijd gespeeld door leden van de gymnastiekvereniging. Die maakten salto’s, radslagen en haalden capriolen uit. Het was altijd een spectaculair gezicht. Ze waren stout en levendig en toch gehoorzaam aan de sint, aan wit, het goede. Ze waren kleurrijk en uitheems gekleed. Net als de uitheemse sinterklaas die uit Spanje kwam en er ook al zo kleurrijk uitzag. Zwarte piet staat voor kleurrijkheid en voor levendige, expressieve spontaniteit. Dit in tegenstelling tot het grijze, saaie en gedisciplineerde van onze inheemse cultuur.

Hoe kwamen de mensen hier in Nl. aan die kleurrijke kleding? Die zagen ze in Afrika. Het gaat om een assimileren van een stukje vreemde maar kleurrijke en levendige cultuur door saaie grijze Nederlanders dus. Waarom praten die pieten zo primitief? Omdat op die manier de primaire, spontane ongekunsteldheid vorm gegeven kan worden. Het gaat om iets natuurlijks, iets onopgevoeds origineels. En ja, zo komt dat Surinaamse en Antilliaanse Nederlands inderdaad wel eens over bij autochtone Nl.ers, dit werd spontaan nagedaan. Dat kan de Surinamer en Antilliaan in verlegenheid brengen natuurlijk, die kan zich gekwetst voelen. Nou, dan dat accent niet meer overnemen voortaan en niet-Afrikaanse kleurrijke kleding aantrekken dus.

Maar kom alsjeblieft niet aan met racisme. Racisme waarmee steevast rassendiscriminatie bedoeld wordt, verondersteld een intentie, een bepaalde kijk op rassen en een ideologie. Wil Paul de Leeuw, en Gario en kornuiten nou werkelijk beweren dat die Nl.ers die Mandela onderhand als een heilige vereren halverwege November opeens hun onderdrukte racistische principes in een sinterklaasfeest gaan luchten? Kom nou toch.

Hoe eerder jullie stoppen met dat gedram, het vals van racisme beschuldigen en besmeuren van het sint en piet feest hoe eerder dit opgelost is.

De beleving van het feest kan niet anders geduid worden als gezellig, spannend, verrassend, leuk en vooral ook verenigend en samenbrengend. Ook op het gebied van kleuren en culturen want nog sinterklaas nog pieterman kijkt naar huidskleur of afkomst, het gaat ze er om of je persoonlijke je best doet of niet. Waar je dat laat sloffen wordt je op een leuke en humoristische manier berispt.

Het probleem van zwart en wit en hun associaties van slecht en goed zijn een universeel gegeven en probleem. Mensen van alle kleuren en culturen in alle tijden hebben zwart met slecht en goed met wit geassocieerd. Dat was ook al zo toen er nog geen blank ras bestond. Deze moeilijkheid is een opgave voor iedereen. Iedereen, van welke kleur dan ook moet leren daar doorheen te kijken. Iedereen kan en moet leren om zwart, slecht of 'minder' niet meer op bruin of donkerbruin te projecteren en wit, goed en 'meer' niet meer op blank te projecteren.

Het is van groot belang dat Nederlanders van alle kleuren het sinterklaasfeest gaan begrijpen. Het is een feest dat het waard is om geëxporteerd te worden naar alle landen van de wereld. Zodat iedereen leert om door de buitenkant heen te kijken en met zwart en wit om te gaan. Al lijkt er vooralsnog wat werk te doen in Nederland.

6 opmerkingen:

jtbr64 zei

Zolang Zwarte Piet ZWART blijft is het Sinterklaasfeest een feest met gewichtigheid en spanning. Bij een Regenboog Piet komt Poetin in opstand en dan is de derde WO een feit. Dan tocht maar ZWART voor de vredelievende mensheid.

Myconius zei

Wat je verder ook vindt, er staat wel het een en ander onzinnigs in dit verhaal;

'Hoe kwamen de mensen hier in Nl. aan die kleurrijke kleding? Die zagen ze in Afrika. '

Kijk even goed naar de kleding van zwarte Piet, denk je nu echt dat die op Afrikaanse voorbeelden is gebaseerd? Het is een Europees pagepakje uit de 17e eeuw.

En het gaat natuurlijk niet alleen om racisme, maar ook om vooroordelen. Die we in dit stukje dan ook terug kunnen vinden, zoals;

'Zwart staat ook voor krachtig, sterk en levenslustig, voor primair en ongekunsteld. '

Hiermee bewijst de schrijver precies de stelling van de anti-pieten-coalitie. Namelijk dat de huidige Piet onbedoeld zorgt voor bevestiging van een vooroordeel over hoe (alle) zwarte mensen zouden zijn.

pvanlenth zei

Prima analyse. Al zal het op details niet steeds precies kloppen, in de kern is het goed. Goed omdat het benadrukt dat we vooral en alleen maar zwart als schmink mogen gebruiken, ook als een bruin iemand voor zwarte piet speelt. Goed omdat het duidelijk maakt dat zwart staat voor diverse, zowel negatieve als positieve emoties. En dat zwart niet bruin is, dus dat die emoties niet slaan op etnische verschillen.

Ad Rek zei

@Myconius

Met dat pagepakje heb je een punt. Dat is een historisch juiste analyse.

In de gevoelsbeleving van de kinderen en van het volk (ik vind sinterklaas eerder een volksfeest dan een kinderfeest) is kleurrijkheid iets uitheems, iets 'anders'. Daar gaat het mij om.

Dat 'zwart staat voor krachtig, sterk en levenslustig, primair en ongekunsteld' noem je een vooroordeel, waarmee ik de anti-pieters dus eigenlijk gelijk geef.

Merk overigens ook op dat ik zwart dus niet gelijk stel aan slecht, laag, minderwaardig, kwaadaardig, dom, stom, negatief enz. wat de correctie pieten me (en ons sinterklaas vierders) zo graag in de schoenen schuiven.

Ik heb het over de kleur zwart en de betekenis daarvan, niet over een huidskleur. Waar we m.i. mee te maken hebben is de verwachting van gekleurde mensen dat blanke sinterklaas vierders (niet van de gekleurde sinterklaas vierders) negatieve betekenis projecteren op gekleurde mensen. Nog los van hoe dat in werkelijkheid zou kloppen of niet. Dat is dan volgens de correctiepieten het bevestigen van een vooroordeel. Dat zij hun angsten op blanke sinterklaasvierders zouden kunnen projecteren is kennelijk een onderwerp dat onbespreekbaar is.
Waar het mij om gaat is, of dit erg is. Waar het me ook om gaat is of met genoemde kleur betekenissen een minderwaardigheid of een discriminerende handeling wordt bedoeld of gerechtvaardigd. Dat hoeft m.i. helemaal niet. Ik geloof dat dat in 98 procent van de gevallen ook niet zo is.

Ik kom in het geweer voor dit onderwerp omdat ik en alle mensen die ik ken het sinterklaas feest - inclusief zwarte piet- vieren zonder die negatieve driscriminerende inhoud.

Dat wordt door de correctie-pieten wel zomaar gesteld.
Het enige echte argument waar de correctie pieten mee komen is 'dat zij het zo voelen'. En daarom is het zo! Daarom ben ik een racist, ik moet me dat alleen nog bewust worden.

Ik vind dat een domme en ook groffe, kwetsende belediging. En met mij velen, daarom verwacht (en hoop) ik dat het niets wordt met dat protest. Lukt het hun wel dat zet het alleen maar kwaad bloed. Juist vanwege die valse beschuldiging. Dat zou ik jammer vinden

Anoniem zei

Je bent helemaal gek, ad.
Recht praten wat Krom is vanuit een witte mannen standpunt. De "zwarte mensen" karikatuur in het kinderfeest is storend voor veel gekleurde mensen. Om het nog maar beschaafd uit te drukken. Dat gaat niet meer in een steeds meer gekleurd nederland. Ook al is de grote witte meerderheid voor de onveranderde zwarte piet. Dit is niet meer houdbaar in 2014 en beyond. twitter: mrStaano

Ad Rek zei


@anonieme 'gek'roeper

Natuurlijk gaat het niet meer. En natuurlijk gaat het veranderen en hoogst waarschijnlijk verdwijnen.

Het gaat mij over de manier waarop. Dat gekleurde mensen zich er aan storen is iets van hun. Als zij zich racistisch benaderd voelen en gediscrimineerd zegt de oppervlakkige logica dat ik/wij dus discriminerende racisten zijn. Zulke oppervlakkige logica kan niet gebruikt worden voor zo'n diepe en veel inhoudende beschuldiging.

Slavernij en racisme wordt de Nederlander in de schoenen geschoven, dat is wat zo'n weerstand oproept, niet alleen bij mij.

"recht praten wat krom is".
Als dat (het is krom) je vooronderstelling is valt er niets meer te discussiëren. Blijkbaar alleen nog maar te schelden, racist, slavenhaler, discriminant, of gewoon 'jij bent gek'.